Bez kategorije

Nastava na daljinu ili povratak u školske klupe?

By 04.09.2020. No Comments

Dok se zemlje suočavaju sa različitim stopama infekcije izazvanim korona virusom, širom sveta postoji više od 1,2 milijarde dece u 186 zemalja koje su bile pogođene zatvaranjem škola zbog pandemije. Kao jedna od posledica virusa javlja se upravo drastična promena obrazovanja, usled porasta onlajn učenja, pri čemu se nastava izvodi na daljinu putem digitalnih platformi.

Nastava na daljinu ili povratak u školske klupe?
Nastava na daljinu ili povratak u školske klupe?

Krizni štab i Ministarstvo prosvete odlučili su kako će izgledati školovanje od 1. septembra. Učenici od prvog do četvrtog razreda vraćaju se u klupe, dok će za starije učenike biti organizovana i onlajn nastava. Školama je dozvoljeno da donesu odluku da li će nastavu realizovati uživo ili na daljinu, u zavisnosti od broja učenika i raspoloživog prostora. S druge strane, prosvetari negoduju jer ih niko nije pitao za mišljenje.

Sveske, olovke, lenjiri, ali i maske – roditelji učenika trebalo bi da počnu sa pripremama za novu školsku godinu, koja će kao i prethodne početi 1. septembra. Novu odluku o vraćanju u školske klupe neki roditelji nisu mogli da dočekaju, s obzirom da je život nekoliko meseci unazad za pojedine porodice bio otežan. Porodični dom za mnoge je postao kancelarija i škola u jednom, pa su mnogi bili primorani da se u tim okolnostima snalaze kako su umeli. Deo školskih predavanja bio je emitovan i na televiziji, ali je za veliki deo bio potreban pristup internetu, a samim tim i računaru.

Istraživanja pokazuju da onlajn učenje povećava zadržavanje informacija oduzimajući pritom manje vremena, što u nekim zemljama može dovesti do zadržavanja izmena u školskom sistemu.

Postoje, međutim, izazovi koje je potrebno prevazići. Jedan od najvećih problema sprovođenja onlajn nastave predstavljaju računari, kao i nepouzdan pristup internetu sa kojim se suočava određeni broj učenika. Ovaj digitalni jaz posebno se primećuju kada se uporede podaci iz različitih zemalja. Na primer, dok 95% učenika u Švajcarskoj, Norveškoj i Austriji koristi računar za rešavanje školskih zadataka, ovaj procenat u Indoneziji iznosi svega 34%.

A šta o snalaženju u nepoznatoj situaciji misle roditelji?

Prema jednom istraživanju, većina roditelja čija su deca nastavu slušala onlajn smatra da je povratak đaka u škole dobra odluka. Najčešće navedeni razlozi su loše snalaženje dece dok su roditelji na poslu, kao i prevelika količina gradiva koja nije adekvatno obrađena, zbog nedovoljnog poznavanja računara od strane profesora.

Digitalizacija treba da doprinese da se i u izmenjenim okolnostima, komunikacija odvija nesmetano. S tim u vezi, treba raditi na smanjenju jaza koji postoji između tradicionalnog i onlajn života, kao i na podizanju svesti o brzini tehnološkog napretka i promenama koje se ne mogu izbeći, ali im se možemo prilagoditi.

Leave a Reply